Tehnici de reducere a presiunii (VIDEO)

Tehnici de reducere a presiunii (VIDEO)

Escarele se numără printre complicațiile grave care pot apărea în cazul persoanelor care au mobilitatea și sensibilitatea afectate. Sunt mai multe modalități de prevenire a apariției escarelor, despre care am oferit informații într-un alt articol din aplicație. Printre ele se numără folosirea unui scaun rulant corespunzător, menținerea unei poziții corecte în scaunul rulant, folosirea unei perne de reducere a presiunii, evitarea umezelii, a fricțiunii, alimentația sănătoasă, hidratarea adecvată și aplicarea tehnicilor de reducere a presiunii.

Fie că e vorba de utilizatori activi de scaune rulante, fie că e vorba de persoane care petrec doar câteva ore în scaunul rulant, este important să ne amintim să reducem presiunea la nivelul oaselor bazinului, la intervale regulate, în mod corespunzător, pentru a evita apariția escarelor. Pentru asta, există câteva tehnici simple, recomandate de Organizația Mondială a Sănătății. În funcție de forța și echilibrul pe care le are, fiecare poate alege tehnica cea mai potrivita.

  1. Aplecarea înainte este o metodă de reducere a presiunii care se potrivește majorității persoanelor care folosesc scaune rulante. Tehnica poate fi aplicată independent sau cu sprijin, în funcție de echilibrul pe care-l are persoana. Este important să fie acționate frânele înainte de aplecarea înainte. Mișcarea se face treptat și persoanele care nu au echilibru foarte bun pot folosi cadrul fix al scaunului rulant, ca sprijin.
    În cazul în care tehnica este aplicată cu ajutorul unei alte persoane, aceasta se poziționează în fața scaunului rulant și oferă sprijin la nivelul articulației umărului, cu palmele orientate în jos, astfel încât să compenseze lipsa echilibrului, să contribuie la evitarea unei aplecări bruște, necontrolate și să reducă riscul de accidentare.
  2. Aplecarea în lateral este o metodă care se potrivește utilizatorilor cu forță și echilibru limitate. Frânele trebuie să fie acționate înainte aplicării tehnicii. Pentru aplecare laterală în partea dreaptă, persoana poate avea ca sprijin inelul de antrenare al roții din stânga, și invers, pentru aplecarea în partea opusă. Este important ca tehnica să fie aplicată pentru ambele părți, stânga și dreapta, pentru reducerea eficientă a presiunii.
    Unii utilizatori, de exemplu persoanele cu tetraplegie, pot agăța brațul de mâner, pentru mai mult sprijin.

Menținerea unui stil de viață activ este, de asemenea, foarte importantă pentru reducerea presiunii și prevenirea escarelor. Aplecarea înainte și în lateral pentru exerciții sau pentru treburi casnice contribuie la eliberarea preisunii. Cu toate acestea, este recomandată aplicarea regulată a tehnicilor de reducere a presiunii, la fiecare 20-30 de minute, și menținerea poziției de eliberare a presiunii pentru 2 minute.

NU este recomandată ridicarea șezutului prin împingerea brațelor, cu sprijin pe inelele de antrenare sau pe suporturile laterale ale scaunului rulant. Această metodă poate să conducă la accidente și, în timp, afectează articulațiile.

Tehnici de reducere a presiunii, prezentate de Costin

Articol scris de Erika G.
Sursa : Organizația Mondială a Sănătății, Wheelchair Service Training Package: Basic Level, 2012

Acest articol nu poate fi reprodus nici integral, nici pe fragmente, fără acordul scris al Fundației Motivation România.

Puteti citi tot articolul folosind aplicatia MotiActiv:
Get it on Google Play
Download on the app store
Comments are closed.