De ce e important să bei apă?

De ce e important să bei apă?

Apa este principala componentă a organismului. Ea este esențială pentru supraviețuire și pentru funcționarea tuturor sistemelor din corpul uman, contribuie la eliminarea toxinelor și la transportul substanțelor nutritive, la păstrarea temperaturii la nivelul normal, la sănătatea articulațiilor, la menținerea hidratării pielii.

Consumul adecvat de apă previne efectele periculoase ale deshidratării, care includ anomalii metabolice și funcționale. În cazul persoanelor cu leziune medulară, consumul de apă este important pentru prevenirea infecțiilor urinare și a escarelor.

Câtă apă trebuie să bei zilnic?

În medie, apa reprezintă 60% din organismul uman. Este important să păstrăm un echilibru între consumul de apă și pierderea apei din organism, care are loc prin procese fiziologice, transpirație, respirație, eliminarea urinei, mișcările intestinale etc.  Studiile arată că un adult sănătos, sedentar, pierde între 1,050 și 3,100 litri de apă zilnic doar prin procese fiziologice, în condiții de transpirație minimă.  

Recomandarea generală este ca bărbații să consume 3 litri de apă pe zi, iar femeile aprox. 2,2 litri de apă/ zi. Cantitatea necesară de apă variază în funcție de vârstă (copiii și persoanele în vârstă au nevoie de mai multe lichide), gen (bărbații au nevoie de mai multe lichide), greutate, condiția de sănătate, mediu (la temperaturi extreme și altitudini ridicate, se recomandă creșterea consumului de apă).

Este important să consumi apă treptat, pe durata zilei. Nu este în regulă să stai ore întregi fără să bei apă, iar apoi să bei foarte multă – afectează funcționarea rinichilor.
E nevoie să mărești cantitatea de apă pe care o consumi, atunci când:

  • Ai o afecțiune – o răceală sau o infecție urinară. Simptomele acestora, care ar putea include vomă, dizenterie, febră – toate duc la deshidratare, la pierderea apei din organism.
  • Faci sport;
  • Vremea este caldă și transpiri mai mult;
  • Ai un regim alimentar bazat pe consum de fibre;
  • Ții o dietă;
  • Ești la altitudine mai mare, unde aerul este mai rarefiat și evaporarea este mai rapidă;
  • Călătorești cu avionul – pentru că același aer circulă într-un spațiu închis și e mai uscat;
  • Petreci mai mult timp în casă, unde aerul nu este proaspăt, umiditatea este mai scăzută.

Semne ale deshidratării

Primele semnale pe care ți le dă corpul atunci când te deshidratezi sunt: setea, oboseala, respirația mai rapidă, pulsul crescut etc. Pe măsură ce crește gradul de deshidratare apar slăbiciunea fizică, amețelile, durerile de cap.

Câteva dintre efectele negative ale deshidratării, care pot duce la complicații medicale sunt următoarele:

  • Rinichii tăi nu vor funcționa așa cum trebuie, iar toxinele nu vor fi elimiate eficient. Dacă ele rămân în organism, crește riscul altor afecțiuni.  Atenție la riscul de apariție a infecțiilor urinare! Nu uita să acorzi atenție cantității de apă consumate și celei eliminate, dacă te cateterizezi. De asemenea, acordă atenție frecvenței cu care urinezi – dacă se întâmplă rar și elimini foarte puțină urină, e un semn că nu bei destulă apă. Aspectul diferit al urinei (culoare închisă, tulbure, cu sedimente) este un indiciu legat de slaba funcționarea a rinichilor și nivelul scăzut de hidratare.
  • Pielea ta va fi uscată și își va pierde fermitatea. De asemenea, pot apărea iritații și răni. Este foarte important să menții un nivel de hidratare optim pentru prevenirea escarelor.
  • Apare constipația care poate duce la alte complicații, în cazul persoanelor cu leziune medulară.
  • Vei avea dificultăți legate de reglarea temperaturii corpului – vei simți că îți e fie foarte cald, fie foarte frig;
  • Creierul tău nu va mai funcționa optim – ritmul tău va fi mai lent, iar atenția și eficiența vor scădea și ele.
  • Tonusul muscular scade;
  • Grăsimile din organism nu vor fi metabolizate cum trebuie. De aceea, în cazul oricărei diete e foarte important consumul de apă.
  • Vei avea o senzație de foame permanentă și crește riscul de a mânca mai mult.

Cum să crești consumul de apă?

Poate părea dificil să bei cantitatea zilnică recomandată de apă, dar, așa cum am văzut, este important să faci acest lucru ca să rămâi sănătos/ sănătoasă și funcțional/ă. Iată mici trucuri:

  • Setează alarma din aplicația MotiActiv, care-ți amintește să bei apă o dată la 2 ore. Acceseaz-o din meniul mai multe, din dreapta jos și bifează ”reamintire consum apă”. Odată setată alarma, se va afișa data și ora la care primești următoarea notificare pentru consum de apă.
  • Ține tot timpul o sticlă cu apă cu tine. Dacă ai afectări de mobilitate la nivelul mâinilor, asigură-te că ai un pai la care ajungi cu gura, ca să poți să bei independent.
  • Propune-ți să bei 1-2 pahare de apă în fiecare oră.
  • Bea apă cu aprox. 30 de minute înainte de masă, când nu te simți încă plin/ă.
  • Bea apă înainte să îți fie sete; setea e un semn că deja începe procesul de deshidratare.  
  • Încearcă să bei cea mai mare parte din cantitatea de apă recomandată în prima parte a zilei – dimineața și prima parte a după-amiezii, ca să poți să elimini ce e de eliminat înainte să adormi.

Atenție!

  • Băuturile alcoolice deshidratează în cea mai mare măsură. Așa că, evită consumul de alcool sau consumă moderat, mărind cantitatea de apă.
  • Băuturile care au cofeină nu doar că nu contribuie la atingerea obiectivului tău legat de consumul de apă, ci, mai mult, deshidratează. Dacă bei 2 căni de cafea pe zi, vei avea nevoie de mai mult de 4 căni de apă să compensezi. Cofeina se găsește în cafea, ceaiuri, sucuri, energizante, suplimente alimentare pentru scăderea în greutate etc. Evită să consumi astfel de băuturi în exces!

Autoevaluare

Pune-ți următoarele întrebări, iar răspunsurile îți pot oferi indicii legate de nivelul tău de hidratare:

  1. Urina ta este închisă la culoare? (Ar trebui să fie galben deschis și să fie limpede)
  2. Urinezi mai puțin decât de obicei?
  3. Ai pietre la vezică sau infecții urinare mai frecvent decât de obicei?
  4. Ești constipat/ă frecvent?
  5. Pielea ta este uscată? Dacă o ciupești, îi ia mai mult timp să revină la forma inițială?
  6. Simți slăbiciune sau ai dureri de cap în mare parte din zi?
  7. Ai dificultăți în a-ți menține temperatura optimă? Îți e greu să te încălzești?
  8. Ai nivelul de zahăr în sânge crescut?

Dacă răspunsul la oricare dintre aceste întrebări este da, atunci e posibil să nu te hidratezi suficient. Nu înseamnă că în mod cert deshidratarea este cauza simptomelor descrise de mai sus, dar hidratarea poate contribui la ameliorarea lor.
Dacă situația nu este temporară și consumul de apă nu ameliorează simptomele, cere sfatul medicului.

Articol scris de Erika G.
Surse:

Acest articol nu poate fi reprodus nici integral, nici pe fragmente, fără acordul scris al Fundației Motivation România.

Puteti citi tot articolul folosind aplicatia MotiActiv:
Get it on Google Play
Download on the app store
Comments are closed.